Lokomotiva 423.041 - obecný popis

Po vzniku republiky se na tratích vyskytovaly lokomotivy různých typů, což nepřispívalo k ekonomice provozu. Proto se ČSD rozhodla tento stav změnit a roce 1922 vybrala řadu 423.0, která byla dodávána v několi sériích až do roku 1946. Díky tomu se stala nejrozšířenější lokomotivou ČD. Tato řada byla určena pro osobní i nákladní dopravu, na vedlejších tratích převážně horského charakteru a s méně únosným kolejovým svrškem. Nejen v průběhu výroby, ale i při pozdějších dílenských opravách, prošly jednotlivé série řadou úprav, změn a rekonstrukcí. Série dodaná roce 1948 již byla označena jako řada 433.0, která je přímým následníkem a konečným provedením této skutečně povedené lokomotivy.



Lokomotiva 423.041 nebyla nikdy zrušena. Po ukončení provozu v Ostravě byla počátkem osmdesátých let převedena do sbírky historických vozidel jako poslední provozní exemplář řady 423.0. V Ostravě byla deponována až do roku 2007, kdy byla přesunuta do Frýdku-Místku. Pak následovalo v roce 2015 umístění v Brně, v roce 2016 v Českých Budějovicích a v roce 2017 v Praze-Vršovicích. V roce 2020 byla parní lokomotiva 423.041 umístěna ve Valašském Meziříčí, kde nahradila parní lokomotivu 433.002.