Dvounápravové služební vozy řady Daa-k; Da-k, Daa, Da (ex Ds) byly v době jejich vzniku původně určené pro nákladní dopravu. V reálném provozu však byly, zejména na vedlejších tratích, zařazovány i do souprav osobních vlaků a proto je můžeme označit jako "univerzální" služební vozy. Vozy byly vyráběny ve dvou sériích v letech 1948 -1951 a 1955 - 1957 v továrně Tatra v České Lípě. Série vozů se od sebe dají rozlišit na první pohled, ve druhé sérii byly použity šikmé výztuhy skříně.
V roce 1957 přišlo první přečíslování vozů, aby bylo v roce 1967 nahrazeno dodnes platným dvanáctimístným číslem. Řadové osnačení Ds bylo v roce 1983 změněno na Daa. Vozy byly postupně vybavovány individálním vytápěním. Pokud byl vůz vybaven kamny, změnilo se mu řadové označení na dnešní Daa-k.
Délka vozu přes nárazníky |
10 640 mm |
Rozvor vozu |
6 000 mm |
Délka skříně |
8 700 mm |
Šířka skříně |
2 730 mm |
Výška vozu |
3 838 mm |
Hmotnost prázdného vozu |
12 500 kg |
Ložná hmotnost |
4 000 kg |
Nejvyšší dovolená rychlost vozu |
80 km/h |