Dvounápravové služební vozy řady Daa-k; Da-k, Daa, Da (ex Ds) byly v době jejich vzniku původně určené pro nákladní dopravu. V reálném provozu však byly, zejména na vedlejších tratích, zařazovány i do souprav osobních vlaků a proto je můžeme označit jako "univerzální" služební vozy. Vozy byly vyráběny ve dvou sériích v letech 1948 -1951 a 1955 - 1957 v továrně Tatra v České Lípě. Série vozů se od sebe dají rozlišit na první pohled, ve druhé sérii byly použity šikmé výztuhy skříně.
                          V roce 1957 přišlo první přečíslování vozů, aby bylo v roce 1967 nahrazeno dodnes platným dvanáctimístným číslem. Řadové osnačení Ds bylo v roce 1983 změněno na Daa. Vozy byly postupně vybavovány individálním vytápěním. Pokud byl vůz vybaven kamny, změnilo se mu řadové označení na dnešní Daa-k.
                      
                        
                        
                          
                              | Délka vozu přes nárazníky | 
                              10 640 mm | 
                          
                          
                              | Rozvor vozu | 
                              6 000 mm | 
                          
                          
                              | Délka skříně | 
                              8 700 mm | 
                          
                          
                              | Šířka skříně | 
                              2 730 mm | 
                          
                          
                              | Výška vozu | 
                              3 838 mm | 
                          
                          
                              | Hmotnost prázdného vozu | 
                              12 500 kg | 
                          
                          
                              | Ložná hmotnost | 
                              4 000 kg | 
                          
                          
                              | Nejvyšší dovolená rychlost vozu | 
                              80 km/h |