Služební vůz Daa-k (původně Ds)

Dvounápravové služební vozy řady Daa-k; Da-k, Daa, Da (ex Ds) byly v době jejich vzniku původně určené pro nákladní dopravu. V reálném provozu však byly, zejména na vedlejších tratích, zařazovány i do souprav osobních vlaků a proto je můžeme označit jako "univerzální" služební vozy. Vozy byly vyráběny ve dvou sériích v letech 1948 -1951 a 1955 - 1957 v továrně Tatra v České Lípě. Série vozů se od sebe dají rozlišit na první pohled, ve druhé sérii byly použity šikmé výztuhy skříně.

V roce 1957 přišlo první přečíslování vozů, aby bylo v roce 1967 nahrazeno dodnes platným dvanáctimístným číslem. Řadové osnačení Ds bylo v roce 1983 změněno na Daa. Vozy byly postupně vybavovány individálním vytápěním. Pokud byl vůz vybaven kamny, změnilo se mu řadové označení na dnešní Daa-k.


Délka vozu přes nárazníky 10 640 mm
Rozvor vozu 6 000 mm
Délka skříně 8 700 mm
Šířka skříně 2 730 mm
Výška vozu 3 838 mm
Hmotnost prázdného vozu 12 500 kg
Ložná hmotnost 4 000 kg
Nejvyšší dovolená rychlost vozu 80 km/h

VSHKV - galerie. VSHKV - galerie. VSHKV - galerie.